W Rządowym Programie Rozwoju Organizacji Obywatelskich PROO 5 została uruchomiona nowa ścieżka, która umożliwia składanie wniosków na pokrycie wydatków wynikających z potrzeb organizacji poszkodowanych w wyniku powodzi i trąb powietrznych we wrześniu 2024 r.

Zebranie w trybie pilnym

Rada NIW-CRSO, z inicjatywy dyrekcji NIW-CRSO, spotkała się dziś w trybie pilnym i zaakceptowała zmiany w regulaminie PROO 5. Organizacje w ramach nowej „Ścieżki 1.2 – Pomoc doraźna – organizacje poszkodowane w wyniku powodzi i trąb powietrznych” będą mogły składać wnioski o wsparcie do wysokości 20 000 zł. W naborze będą mogły wziąć udział wszystkie organizacje pozarządowe. Środki można wydawać np. na osuszanie budynków, naprawy zniszczonego sprzętu i inne. NIW przeznaczy na ten cel ponad 3 mln złotych.


Apel o składanie wniosków – pieniądze czekają

“Zachęcam wszystkie organizacje pozarządowe do składania wniosków w ramach PROO 5. Podkreślam też, że z ministrem Markiem Krawczykiem ciągle pracujemy nad rozwiązaniami, które mają na celu wsparcie organizacji działających w tym trudnym czasie. Zapewniam, że jestem w stałym kontakcie z przedstawicielami NGO z terenów objętych powodzią oraz z lokalnymi i centralnymi władzami” – mówi Michał Braun.

Informujemy, że Dyrektor Andrzej Rybus – Tołłoczko dołączył do sztabu kryzysowego na Dolnym Śląsku, a przewodniczący Rady NIW – CRSO do sztabu kryzysowego w Opolu.

Organizacje będą mogły składać wnioski od wtorku 17 września 2024 r. O szczegółach będziemy informować na naszej stronie internetowej i mediach społecznościowych.

Do pobrania









5 zasad odpowiedzialnego wspierania zbiórek publicznych

Polacy po raz kolejny pokazują wielkie serca i chęć wsparcia potrzebujących. W całej Polsce ruszyły setki, jeżeli nie tysiące, zbiórek finansowych i rzeczowych. Pomagajmy mądrze. Jak wybrać te akcje, które warte są wsparcia? Zachęcamy do wspierania zbiórek prowadzonych przez samorządy i doświadczone organizacje pozarządowe.

  1. Sprawdź legalność zbiórki. Upewnij się, że zbiórka publiczna zarejestrowana jest na portalu zbiorki.gov.pl. W przypadku organizowanych w przestrzeni publicznej zbiórek w gotówce i zbiórek darów Organizatorzy zbiórek zgłaszają swoje zbiórki na portalu, tu też publikują sprawozdania ze zbiórki. Każdy obywatel ma bezpośredni dostęp do informacji o tym, kto i na co zbiera oraz jak rozdysponował środki.
    UWAGA: Zbiórki elektroniczne – np. przelewy – nie wymagają  zgłoszenia jako zbiórka publiczna, ale apelujemy o szczególną ostrożność.
  2. Pomagaj adekwatnie do potrzeb. Zanim przekażesz dary, sprawdź, czego faktycznie potrzeba. Zbiórka nieodpowiednich rzeczy może wprowadzić chaos i utrudniać pracę służb.
  3. Współpracuj z doświadczonymi organizacjami i samorządem. Zaufaj organizacjom z doświadczeniem, które wiedzą jak najlepiej rozdysponować środki (kontakt do zaufanych źródeł poniżej). Uważaj na internetowe prowadzone przez osoby fizyczne.
  4. Weryfikuj uczciwość organizatorów. Sprawdź wiarygodność organizatora i jego wcześniejsze działania. To pomoże uniknąć oszustw i zapewni, że Twoje wsparcie trafi tam gdzie trzeba. Wejdź na stronę internetową i media społecznościowe organizacji zakładającej zbiórkę, sprawdź czy w ostatnich miesiącach prowadziła jakiekolwiek działania, publikowała informacje na temat swoich akcji. W przeciwnym razie – bądź szczególnie ostrożny/a.
  5. Koordynuj działania. Unikaj nieprzemyślanych akcji, współpracuj z organizacjami i władzami. To zapewni efektywność pomocy.

Zalecamy szczególną ostrożność przy wspieraniu zbiórek zakładanych przez osoby fizyczne na popularnych portalach zbiórkowych i w mediach społecznościowych. W ostatnich dniach zgłoszono już ponad trzydzieści fałszywych zbiórek. Podmiotami prowadzącymi skoordynowane wsparcie są instytucje publiczne i organizacje pozarządowe.

Wiarygodne kontakty dla osób, które chcą pomóc:

Opolskie:

Dolnośląskie:

Verified by MonsterInsights