I. Cel i rodzaj zadania
Celem zadania publicznego jest zwiększenie świadomości społecznej na temat zagrożeń wynikających z mowy nienawiści oraz promowanie postaw opartych na szacunku, empatii, odpowiedzialności społecznej i zasadach równego traktowania. Kampania ma na celu przeciwdziałanie zjawisku mowy nienawiści w przestrzeni publicznej, w tym szczególnie w Internecie i mediach społecznościowych, oraz kształtowanie postaw sprzyjających budowaniu kultury dialogu i tolerancji.
W ramach realizacji zadania planuje się przeprowadzenie ogólnopolskiej kampanii społecznej o charakterze edukacyjno-profilaktycznym, która będzie skierowana do szerokiego grona odbiorców – niezależnie od wieku, pochodzenia, statusu społecznego, wyznania, tożsamości płciowej. Kampania ma mieć charakter inkluzywny i równościowy, z uwzględnieniem potrzeb różnych grup społecznych, w tym osób zagrożonych wykluczeniem lub doświadczających dyskryminacji.
Zadanie publiczne ma również na celu:
· informowanie o konsekwencjach prawnych, społecznych i psychologicznych związanych z mową nienawiści i przestępstwami motywowanymi uprzedzeniami;
· przeciwdziałanie stereotypom i uprzedzeniom, w szczególności wobec mniejszości narodowych, etnicznych, religijnych, osób z niepełnosprawnościami, migrantów, osób LGBTQIA+ i innych grup narażonych na wykluczenie;
· wzmacnianie postaw obywatelskich i promowanie reagowania na przejawy mowy nienawiści w życiu codziennym, w szkole, w pracy, w Internecie;
· zwiększenie kompetencji społecznych umożliwiających rozpoznawanie, zgłaszanie i przeciwdziałanie nienawistnym treściom.
Zadanie obejmuje opracowanie treści kampanii (w tym treści edukacyjnych, graficznych i audiowizualnych), ich dostosowanie do różnych grup odbiorców oraz dystrybucję za pośrednictwem mediów społecznościowych i innych nowoczesnych kanałów komunikacji, z zachowaniem zasad dostępności cyfrowej [1]otwiera się w nowej karciei komunikacyjnej[2]otwiera się w nowej karcie.
Zadanie publiczne dotyczy sfery zadań publicznych, o której mowa w:
· art. 4 ust. 1 pkt 20 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2024 r. poz. 1491, 1761, 1940), tj. w zakresie „porządku i bezpieczeństwa publicznego”,
· art. 4 ust. 1 pkt 22 ww. ustawy, tj. w zakresie „upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji”.
II. Wysokość środków publicznych oraz termin i warunki realizacji zadania
1. Na realizację zadania Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji planuje przekazać środki w wysokości 120 000,00 PLN (słownie: sto dwadzieścia tysięcy złotych).
2. Realizacja zadania powinna nastąpić w okresie od dnia 1 listopada do dnia 31 grudnia 2025 r. przy czym treść kampanii powinna być dystrybuowana przynajmniej przez 5 kolejnych tygodni przypadających w ww. okresie.
3. Decyzja Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie wyboru ofert stanowić będzie podstawę zawarcia pisemnej umowy ze Zleceniobiorcą (Oferentem). Ramowy wzór określa Rozporządzenie Przewodniczącego Komitetu do Spraw Pożytku Publicznego z dnia 24 października 2018 r. w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań z wykonania tych zadań (Dz.U. z 2018 r. poz. 2057).
4. Zleceniobiorca bez zgody Zleceniodawcy może przesunąć do 10 % środków zaplanowanych na realizację danego zadania (bez przesunięć na koszty administracyjne).
III. Uprawnione podmioty
O przyznanie dotacji mogą ubiegać się organizacje pozarządowe w rozumieniu art. 3 ust. 2 oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, prowadzące działalność pożytku publicznego w zakresie porządku i bezpieczeństwa publicznego, a także upowszechniania oraz ochrony wolności i praw człowieka, w szczególności posiadające doświadczenie, wiedzę i kompetencje w zakresie przeciwdziałania mowie nienawiści dające gwarancję pomyślnej realizacji zadania publicznego oraz wysoką jakość jego wykonania. Ponadto, powinny to być organizacje zajmujące się ochroną praw człowieka, przeciwdziałąjące dyskryminacji i promowaniem równości, działające na rzecz osób LGBTQIA+.
IV. Termin i miejsce składania ofert
1. Oferty należy składać w terminie do dnia 10 września 2025 r.
2.Oferty należy składać korespondencyjnie na adres: Departament Porządku Publicznego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, 02-591 Warszawa, ul. Stefana Batorego 5 lub bezpośrednio w Biurze Podawczym w budynku Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji przy ul. Rakowieckiej 2a, w godzinach 8:15 – 16:00. z dopiskiem na kopercie „Otwarty konkurs ofert na realizację zadania publicznego pn. „Ogólnopolska kampania edukacyjno-profilaktyczna na rzecz przeciwdziałania mowie nienawiści”.